Kenyataan ini ditegaskan semula oleh Dr Muhammad Badi’ Mursyidul Am Ikhwan Muslimin ke 8 dalam ucaptamanya sekaligus mempertegaskan keaslian fikrah Imam al-Banna dalam aspek hubungan luarnya dengan gerakan Islam lain.
Kenyataan ini menjadi asas siyasah luaran Ikhwan dengan wadah-wadah lain selain Ikhwan sejak zaman al-Banna. Ikhwan mengiktiraf wujud perbezaan pendapat dalam memahami manhaj dakwah dan berlapang dada terhadap pejuang-pejuang Islam lain.
Jama`ah minal muslimin bermaksud Jamaah dari kalangan muslimin bukan Jama`atul Muslim yang bermaksud Jamaal muslimin yang hanya layak diberikan kepada khalifah Islam, ahli al-halli wa al-aqdi (ahli syura dalam khalifah Islam) atau ijma’ ulama.
Ikhwan menamakan diri mereka sebagai Jama`ah minal muslimin sebab mereka bukan khalifah Islam, bukan ahli syura khalifah Islam tetapi mereka hanyalah gabungan beberapa orang muslimin yang cintakan Islam dan berusaha untuk mengembalikan hak-hak Islam ketempatnya.
Walaupun Imam al-Banna dikatakan sebagai mujaddid Islam pada zaman ini, dan gerakan Ikhwan mempunai manhaj amal yang terbaik, Ikhwan tetap mengatakan mereka hanyalah sebahagian daripada umat Islam.
Dr. Muhammad Badi’ mempertegaskan semula konsep ini kerana ingin menyatakan bahawa Ikhwan tidak memonopoli hak memperjuangkan Islam, walaupun Ikhwan organisasi Islam terbesar dan tersebar ke lebih 70 buah negara, mereka tidak menafikan hak-hak organisasi Islam yang lain untuk memberikan jasa dan peranan mereka kepada ummah.
Malah bagi Ikhwan setiap umat Islam berhak untuk melakukan usaha dan aktiviti amal bagi memartabatkan Islam walaupun mencipta organisasi baru dan manhaj baru yang mereka yakini betul bersumberkan al-Quran dan al-Sunnah.
Prinsip ini menjadikan ahli-ahli Ikhwan tidak pernah merasa iri hati terhadap jama`ah-jama`ah lain yang memperjuangkan Islam. Malah imam al-Banna menegaskan satu konsep dalam hubungannya dengan organisasi lain ;
”hendaklah kita bertolong menolong dalam perkara yang disepakati dan saling memberi kemaafan dalam perkara yang tidak disepakati”.
Imam al Banna menegaskan hakikat ini bukan kerana beliau tidak yakin dengan fikrah dan manhaj amalnya malah bagi Ikhwan manhaj amal mereka diceduk daripada manhaj perjuangan nabi s.a.w. secara beramal dengan nas bukan perkara-perkara ijtihad yang boleh diperselisihkan. Tetapi penegasan ini dibuat kerana meraikan kemungkinan akan wujud ilmuan Islam yang tidak menyakini manhaj `amal Ikhwan dan menubhkan organisasi islam yang lain.
Sepatutnya fikrah ini diterima oleh semua gerakan Islam. Masing-masing gerakan Islam bergerak berasaskan manhaj dan ijtihad yang diyakininya betul dan menerima ijtihad-ijtihad pimpinan gerakan Islam yang lain secara terbuka dalam aspek-aspek yang mereka berbeza pendapat.
0 comments:
Post a Comment