Soalan:
Saudara presiden, di mana ISMA meletakkan kedudukan bangsa lain dalam perancangan mereka sebab tadi ustaz sebutkan yang mana tonggaknya Melayu dan bangsa lain tidak diletakkan sebagai rancangan strategi utama, jadi dekat mana bangsa lain, adakah dipinggirkan atau macam mana?
Jawapan:
Kita selalu sebut mana-mana bangsa dalam konteks dunia ini tanpa ada kaitan dengan agama, walaupun setelah bangsa itu mengucap dua kalimah syahadah. Tiada dalam sejarah begitu. Oleh itu kita tidak sebut bangsa Islam kepada bangsa Cina atau India. Kecuali Melayu, sebab ia fakta sejarah. Itu bukti!
Jadi sebab itu, kadang-kadang kita sebut bangsa Melayu itu bangsa Islam. Itu tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapa. Tetapi yang lain, penduduk-penduduk bangsa lain yang masuk Islam, kita tidak kata bangsa dia bangsa Islam. Tetapi dia menjadi sebahagian daripada umat Islam bila mana-mana bangsa masuk Islam daripada bangsa Cina ke, India ke, dia menjadi sebahagian daripada umat Islam. Kalau dia baik dan dia menerima hak dan kelayakan yang sama, ia boleh menjadi pemimpin dan sebagainya. Tapi dari segi faktanya tidak munasabahlah kalau dia nak jadi pemimpin orang Melayu.
Tidak mungkin orang Cina yang ada 20 ribu ataupun 200 ribu yang memeluk Islam ini akan akhirnya menjadi pemimpin kepada orang Melayu yang bilangannya belasan juta. Jadi itu suatu yang tidak munasabah, tapi mereka sebahagian daripada umat Islam, haknya sama, boleh nikah, boleh kahwin, semua sekali dan boleh berlaku di sana percampuran yang penuh dan hak yang sama di antara orang Melayu dan bukan Melayu.
Jadi tidak timbul soal kita menafikan orang bukan Melayu, orang Islam yang bukan Melayu dalam hal ini, bahkan dalam perlembagaan Malaysia meletakkan orang Melayu itu orang mengucap dua kalimah syahadah, bercakap bahasa Melayu, mengamalkan adat istiadat Melayu dan sebagainya. Jadi, sebenarnya boleh berlaku dalam sejarah transformasi bangsa. Bila orang Melayu berkahwin dengan orang Cina, jadi bangsa apa? Dahulu setiap bangsa merujuk kepada keturunan, tetapi dalam perlembagaan kita sekarang, di samping keturunan, orang Melayu juga boleh dihasilkan dengan cara dia menganut Islam, dia bercakap Melayu, dia mengamalkan adat istiadat Melayu. Maknanya itu fasa baru, maknanya berlaku percampuran orang Melayu dengan cara kahwin dengan India, orang Melayu kahwin dengan Cina dan sebagainya. Ini berlaku macam sesetengah daripada kita ini bukannya asli Melayu pun, ada datuk neneknya Cina, ada datuk neneknya India.
Tapi hari ini semua orang terima Melayu, ada pemimpin kita pun kalau kita susun-susun yang kuat Melayu pun, asal daripada mamak atau daripada mana-mana. Jadi isu Melayu bersatu, bersama dalam satu bangsa, satu masyarakat, satu komuniti itu telah berlaku dalam sejarah dan begitu juga telah berlaku dalam sejarah Malaysia. Jadi perlembagaan Malaysia itu adalah satu bukti yang sangat jelas, nyata bahawa transformasi bangsa ini boleh berlaku dalam konteks negara kita Malaysia.
0 comments:
Post a Comment